Sunday 27 May 2012

CZECH REPUBLIC PRAGUE

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Assalamualaikum,

Diawal      pagi       ZBA      meneruskan perjalanan meninggalkan Berlin menuju Dresden sebuah lagi bandar bersejarah di   Germany.    Dikiri    kanan      jalan dipenuhi dengan tanaman  pokok  pine yang     cantik       berbaris     tersusun.  Keseluruhannya      pemanduan    agak selesa       kerana      kawasan    tanah  pamah    dan  tiada pendakian.  Cuaca agak   panas   tetapi   suhu   kesejukan berada  pada   paras 10C.  Disana sini pemandangan  biasa     dengan    kincir   angin      berputar    memusing       dan  berada  dimana-mana dilaluan angin.

Selepas singgah untuk makan tengah hari selama 3 jam disamping melihat kecantikan bandar Dresden, kami memasuki Negara yang asing bagi dunia  luar  ketika mana mereka dibawah pengaruh komunis sebelumnya.


Semakin memasuki Czech Republik keadaan muka buminya agak berbedza dengan Germany. Kami mula melintasi kawasan berbukit dan gunang ganang dan memasuki keluar terowong yang agak panjang. Satu hal yang menarik, pemandangan makin cantik dan kebersihan negara ini memang ketara.  Tambahan lagi ketika ini pepohon mulai berbunga dengan latar belakang tanah tinggi yang beralun-alun sayup mata memandang. Bandaraya Prague dibayangan dan kehebatan Bangsa Czech menjadi persoalan sebelum mengenalinya secara dekat.


Czech Republic sebuah negara merdeka dan diistiharkan sebagai Republic pada tahun 1993 selepas revolusi 1989 yang membahagikan negara ini kepada dua dengan nama Czech Republic dan Slovakia.  Czech Republic  beribu negarakan Prague dengan kepadatan penduduk seramai 10.5j, menggunakan bahasa Slavak sebagai bahasa rasmi.  Walau bagaimana pun bahasa-bahasa lain   seperti Germany, Austria juga dipertuturkan  dengan meluas disana.

Czech Republic termasuk didalam enam diantara negara-negara Eropah yang paling ramai dikunjungi oleh pelancung-pelancung asing.  Mereka digelar sebagai 'Hundred spires' atau 'Rome of the North' dengan bandaraya Prague menyambut jutaan pelancung setiap tahun.


Dari pengamatan ZBA, rata-rata pelancung yang melawat Czech Republic ialah datangnya daripada luar Eropah.  Paling ketera ialah dari China dan India.

Tarikan pelancung bagi Czech Republic khususnya bagi penganut agama kristian ialah Gereja gereja tertua dan castles yang menonjolkan senibina antik bagi masa kini,  terpelihara sebagai sumber tarikan pelancung yang utama. Czech Republic juga adalah pengeluar utama beer dengan harganya yang murah sehinggakan digelar sebagai "No. 1 beer drinking nation in the world, consuming more beer per capita than anywhere else (160 litres or 43 gallons). They have been drinking beer since at least 900 AD.


Experience the Chimes of the Astronomical Clock in the City Square of Prague (Pic. below)

Sungguh pun tarikan utama pelancung ke Prague ialah seni bina pada bangunan Gereja dan gereja itu sendiri namun mereka adalah dari kalangan yang tidak berugama.  Gereja gereja hanya hiasan dan tidak lebih hanya untuk dipertontonkan.  Pintu pintu gereja ditutup rapat malah di sil kecuali dibuka untuk dipertontonkan kepada pelancung.  Sebenarnya 79 peratus daripada penduduk Czech Republic adalah tidak menganut apa-apa agama atau lebih dikenali dengan "Free Thinker".

Dilihat pada anak-anak muda mereka, seusia belasan tahun sudah pun berpacaran dan meminum minuman keras tanpa batasan sama ada dihotel atau tempat-tempat terbuka yang lain.  Sebuah kehidupan yang amat bebas dan tidak berakhlak.  Walau pun begitu mereka dilihat hidup dalam suasana aman dan damai dan tidak bermasaalah.  Segala-galanya mungkin berpunca dari sejarah silam dengan asal usul komunisme dan sekarang kapitalisme.


Walau pun Czech Republic adalah salah sebuah daripada Negara Eropah, namun disegi matawang,   mereka lebih beridentitikan wang mereka sendiri.  Bagi pelancung harus diingat bahawa adalah menjadi satu kemestian untuk menukarkan matawang asing kedalam Karona untuk urusan jula beli di Czech Republic.  Kadar semasa ialah 1 Euro bersaman dengan 25 Karona atau RM 1 bersamaan dengan 6.25 Karona.  Mereka tidak mengenakan GST sebagaimana negara Eropah yang lain.  Barangannya pula adalah lebih murah dibandingkan dengan negara yang menggunakan matawang Euro.


Dinegara maju lain khususnya negara negara timur, bangunan pencakar langit adalah kebanggaan terkini.  Ini berlainan sekali dengan negara Eropah.  Bangunan antik adalah kebanggaan mereka.  Peninggalan sejarah adalah salah satu khazanah yang amat berguna dan perlu dijaga dengan sempurna.  Contoh di Czech Republic jarang kelihatan bangunan yang mencecah 10 tingkat dan keatas.  Kediaman mereka adalah dari rumah sesebuah dua tingkat yang dihiasi dengan laman yang bersih, kemas dan cantik.



Rumah-rumah kayu pejal menjadi idaman kerana mungkin faktor cuaca yang sejuk dan berketrampilan.  Bagi penghuni bandar yang mendiami rumah bertingkat (flat), keseluruhannya kurang daripada 5 tingkat bagi kediaman 10 atau kurang bagi keluarga yang mendudukinya.  Oleh yang demikian kehormonian berjiran, kasih sayang, bertimbang rasa dan saling menghormati menjadi amalan mereka.  NegaraKu patut membuat sesuatu bagi tujuan tersebut.











Gambar gambar diatas diambil dikala senja di bandar Prague.  Waktu sekarang ialah jam 9.00 malam dan diwaktu beginilah ramai sekali pelancung dan masyarakat tempatan akan keluar bersiar-siar disamping untuk makan malam dan beriadah. Email : zainaltobiak@yahoo.com.my.

Kunjungi Blog ZBA selanjutnya ke Slovakia dan melihat keindahan Bandaraya Bratislova.  SALAM






No comments:

Post a Comment