Monday 28 May 2012

AUSTRIA VIENNA


Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Assalamualaikum,

Dua pertiga daripada Austria adalah bergunung ganang.  Jalanraya empat  lorong dan lebuhraya canggih membawa kami melalui kawasan hamparan tanah tinggi yang sayup mata memandang dengan  tanaman gandum, padang ragut dan tanaman bunga matahari untuk membuat minyak.  

Amat      indah,      itulah 
kurniaan rahmat Allah kepada hambaNya walaupun mereka kufur nikmat tetapi Allah mengetahui segala-galanya.  ZBA disajikan dengan satu kelainan oleh masyarakat      Austria.     Penempatan kediaman mereka dengan bungalo sesebuah yang tercatok indah diatas dan dilereng-lereng bukit.  Persekitaran yang lapang dengan pemandangan pergunungan dan tanah pamah yang luas menjadikan mereka manusia yang tenang dalam kehidupan harian.

Selain daripada itu rumah-rumah mereka juga tidak sebagaimana negara-negara Asia yang lebih suka  membina penempatan  ditepi-tepi jalanraya.  Mereka membina rumah jauh daripada jalanraya yang menjadi perhatian umum.

                                                                                                        Sepanjang perjalanan ke Austria,  ZBA
jarang sekali menemui sungai apatah lagi tasik-tasik sebagaimana kita berada di Holland.

Mempunyai kepadatan penduduk seramai 8 juta orang dengan ibu negaranya dikenali sebagai Vienna.  Bahasa rasmi ialah Germany dengan 98% menggunakan bahasa tersebut.  Susah dieja apatah lagi untuk disebut. Lain dieja lain pula bunyinya.  Paling senang guna bahasa Inggeris, habis cerita. Terkenal sebagai 'Home of classical music" dengan composers terkenal mereka seperti JohannStrauss, Radetski March dan Blue Danube. 

Vienna mempunyai banyak tempat-tempat bersejarah yang menarik untuk dilawati. The ring road around Vienna know as the ringstrasse, encircles the old city.  See the Burggarten, glorious parlimen building and Hofburg palace, home to the Lipizzaner horses and Spanish Riding Academy  in the city that Sigmund Freud once held office in, and was host to Adolf Hitler'S failed attempts at artistry.

System transportasi canggih. Tram, bus dan Metro.  Pass harian beharga  Euro 5.00 membolehkan kita  merayap selagi boleh kemana-mana dalam sektor yang ditetapkan sehari suntuk dengan bebas dan selesa.  Ibarat kata ZBA keluar matahari dan          balik       bulan.





Di Austria ZBA  menginap di Hotel Congress.  Bagi ZBA ianya sebuah hotel yang unik jika dibandingkan dengan hotel-hotel di Asia.  Hotelnya kecil sekali bagi memuatkan dua katil bujang dengan bilik airnya yang berasingan.  Apa yang menjadi perhatian ialah kebersihannya.  Bilik yang kemas dan berketerampilan. Dihias dengan lukisan dinding dan serba serbi lengkap ibarat hotel 5 bintang.  Bagaimana pun harganya adalah berpatutan. 2H/1M di Vienna adalah masa yang amat pendek bagi setiap pelancung.  Oleh yang demikian kepada pembaca yang berniat untuk ke Austria, ZBA cadangkan 4H/3M adalah masa yang amat sesuai. ZBA berangkat ke destinasi berikutnya dalam pengembaraan jelajah Eropah ini menuju Ljubljana, Slovenia.  Hujan gerimis mengiringi perjalanan.

FOLLOW THE SNAIL TRAIL




















No comments:

Post a Comment