Tuesday 15 May 2012

AIZHAI THE LONGEST SUSPENSION BRIDGE

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum,

Banyak sudah kita dengari daripada pencapaian China dalam teknologi.  Mereka berusaha menandingi Barat dalam berbagai bidang.  Malah dalam pertumbuhan ekonomi sekali pun, China telah dilihat kehadapan daripada negara negara barat dan ini telah  menimbulkan syak wasangka dan kebimbangan masyarakat kapitalis.

Dalam bidang teknologi terkini mereka telah berjaya membina sebuah jambatan terpanjang didunia yang dikenali sebagai Qingdou Bridge.  

Sekarang satu lagi mercu tanda telah dibina dan merupakan satu rekod dunia dalam pembinaan jambatan gantung terpanjang didunia.  Aizhai Bridge didaerah Hunan sepanjang 336 meter bersamaan (1,102 kaki) dengan ketinggian 1,176 meter (3,858Kaki).  

Jambatan tersebut mengambil masa 5 tahun untuk disiapkan dan sekarang telah dibuka dengan rasminya untuk kegunaan   World longest and highest Suspension Bridge in the World.  Tahniah dan semuga berjaya.









Inilah yang boleh dikatakan ter & ter & ter.  Bukannya Kek yang terpanjang didunia, Bendera yang terpanjang didunia dan sebagainya yang dikatakan ter ...... didunia.  Resional lah dengan usaha dan kecanggihan teknologi mereka. Berbanggalah sebagai sebuah negara timur yang berkeupayaan menandingi barat dalam abad ini.  Inilah yang dikatakan Raayat didahulukan dan Pencapaian diUtamakan.  Bukan caranya untuk mendabik dada dengan  membeli barangan daripada negara luar dan berkokoklan mengatakan  "Untuk Nusa dan Bangsa".

Pepatah menyebut, cakap siang pandang-pandang. Cakap malam dengar-dengar.

Takutkan nanti diketawakan orang.  Tetapi mana ada sikap malu dan bermaruah bagi seorang yang bergelar pencacai.


HAVE A GOOD LUCK

No comments:

Post a Comment