Sunday 13 May 2012

BELGIUM THE FOOD LOVER'S

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum,

Calais sudah pun dikenali ramai kepada sesiapa yang sering berulang alik antara UK dan tanah besar Eropah dengan menggunakan perkhidmatan Ferry daripada Dover.  Tidak banyak yang dapat diperkatakan dalam perjalanan ini selain  rangkaian jalanraya terbaik.  Ladang sedang menghijau dan tanaman sejenis tanaman yang berbunga kuning sayup mata memandang (Bijinya dijadikan minyak sayuran).  Cantik tersusun dengan tanah rata menjadikan pemandangan bertambah sayu dengan pancaran matahari tengah hari yang menyinar terang.  Apa pun cuaca masih sejuk dalam lingkungan 12C.

Tanaman rumput menghijau khusus untuk makanan ternakan.  Pemelihaan lembu, bebiri dan kuda kelihatan sekali sekala disepanjang perjalanan ke Brugge (Bruges).  Disamping berhenti untuk toilet stop, kami singgah bagi julong kalinya menikmati choklat Belgium yang manis. Belgium merupakan pengeluar choklat melebihi 220,000 ton setahun. Brugges sebuah bandar pelancungan terkenal di Eropah Barat khususnya Belgium. Senantiasa dikunjungi ribuan pelancung setiap hari.  

As one of Europe's best preserved medieval cities, Bruges is a great  place to visit. Enjoy one's Belgium's signature national dishes 'Moules et Frites', or the original 'Flemish frites' or French fries, twice deep fried and eaten with mayonnaise, yum,.  The tightly compacted city enables you to wonder around and check out such landmark as the Berlfry Tower, Blind Donkey Alley and a church said to contain a relic of Christ's blood.

Bruges Belgium
Banyak bangunan-bangunan yang mempunyai senibina yang tinggi nilainya dan di selia rapi sejak kurun ke 19 dan 20 yang lalu.  Terdapat beberapa gereja yang tertua dan menampilkan seni bina yang tidak ternilai.  Walaupun begitu, di barat gereja adalah untuk tuntunan pelancung dan bukan tempat beribadat.  Pintu dikunci kemas dan berabuk.  Sebuah dua sahaja gereja dibuka untuk pelancung memasuki bagi melihat kecantikan dan kehalusan senibinanya dari dalam.




Dua remaja Belgium mengukirkan senyuman tanda gembiranya mereka ketika bertemu pelancung.  Tidak perlu mereka bekerja keras memadai dengan  sumber pelancungan sahaja mereka boleh hidup mewah dan bebas minda.



Negara tanah pamah ini mulai menampakan jaluran tali air atau terusan disana sini.  Disatu tempat ZBA  melihat bagaimana sebuah jambatan diangkat dan dibuka seluasnya untuk sebuah kapal besar melalui dibawahnya.  Kami meninggalkan Bruges dan seterusnya meneruskan perjalanan ke Belanda sebagai destinasi bermalam.




BELGIUM THE FOOD LOVER'S DREAM

                                                       

No comments:

Post a Comment