Sunday 23 September 2012

REALITY ABOUT NEGARAKU FROM PAKISTAN

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Assalamualaikum,

Ini kisah sebuah realiti.  Tidak ada unsur menghina atau menjatuhkan maruah atau nama baik sesaorang individu mahupun negara.  Kisah benar ini bukan salinan dari telinga yang mendengar tanpa realiti tetapi telinga yang mendengar dan mata yang melihat kenyataan.  Mohon tidak dipersalahkan mana-mana pihak khususnya  kepada penulis kerana penulis tidak mempunyai kepentingan diri selain dari menyatakan kebenaran.  


Jangan jadikan isu ini sensitif tetapi lihat dari kebenaran dan jadikan teladan disamping memperbetulkan kesilapan yang ada.  

Satu pagi semasa ZBA merayap di Pekan Gilgit, tertera papan tanda sebuah guest house yang sememangnya terkenal dikalangan pelancung asing.  ZBA sendiri pernah menyelak laman web mereka dan ia merupakan sebuah guest house serba lengkap yang satu-satunya terdapat di Gilgit.

                                                               Pengenalan Gambar  atas kanan. Saudara Ghafar, ZBA
                                                                                   Saudara Muhammad Yacoob dan Tuan Hj Abdul Hamid 

Terletak betul-betul ditengah-tengah bandar Gilgit dan segala keperluan untuk pengembara mendapatkan maklumat yang tepat disediakan oleh pemiliknya.  Harga penginapan semalam ialah sekitar INR 500 (RM 15.00) dan pembaca boleh melayari internet dengan bayaran INR 60 (RM 1.80 sejam) serta disediakan minuman pagi.  

Pemilik guest house ini adalah seorang yang warak,   peramah berketerampilan, fasih berbahasa Inggeris dan mudah bergaul.   

Beliau mengusahakan guest house ini sejak lama berkonsepkan  Pengurusan Keluarga dimana beliau amat dikenali dikalangan pengembara dari seluruh dunia yang pernah mendapatkan perkhidmatan beliau sebelumnya.  Jika pembaca membaca blog-blog pengembara, sebut sahaja Gilgit pastinya nama guest house beliau beserta pemiliknya akan terpampang megah,   Madina Hotel & Guest House Gilgit.  


Buat masa sekarang beliau mempunyai lagi satu guest house yang dikenali dengan nama Hotel Madina 2.  Terletak 100 m daripada bangunan terminal Lapangan terbang Gilgit.  Madina 2 dilihat lebih mewah jika dibandingkan dengan Madina GH.  Walau bagaimanapun semua keperluan asas didapati lebih baik dan canggih disediakan untuk pelanggan.  Harga kamar semalaman masih didalam jangkauan kemampuan bagi seorang pengembara jalanan.


Pertemuan ZBA dengan pemilik Madina GH adalah secara kebetulan semasa kami sama-sama menggunakan kemudahan internet di Madina GH.  Diawal bicara, beliau menyapa kami dengan salam penuh hormat dan memperkenalkan diri.  Salam dibalas dan kami juga memperkenalkan diri.  Dalam masa sekejab sahaja kami menjadi mesra dan berbual rancak. Ditanya bagaimana beliau terus sahaja mengenali kami dan terus mengucapkan salam.  Jawabnya ringkas.  Dari janggut dan  bahasa Malaysia yang kami pertuturkan.  Alhamdulillah.

                                                              Beliau ialah Saudara Muhammad Yacoob berusia 48 tahun dan aslinya daripada Gilgit. Dalam perbualan beliau banyak menyoal tentang Thailand dan Malaysia khususnya dalam hubung kait perniagaan beliau sebagai pengusaha pelancungan. 

Dengan nada sanjungan "Your country is good and beautiful",  a lot of tourist prefer to go their but not Pakistan.  We are lost everything since September 11.  Nothing to be proud about Gilgit anymore.  Father more  our government is not incarigeing visitor to visit Pakistan.  

Terkejut ZBA dengan ungkapan tersebut. Bunyinya macam meluarkan perasaan hampa dan kecewa tetapi realitinya memang benar.  Malam tadi beliau cuma menerima satu tempahan bilik sahaja daripada sepasang pengembara Spain.  We got everything in Gilgit but we loose everything now, "sambungnya dengan nada keluhan seolah-olah  memohon simpati dari keluhannya.


Dalam rancak berborak, masa penggunaan internet kami telah menghampiri satu jam dan kami terpaksa beredar  sebelum matahari panas untuk merayap keseluruhan bandar Gilgit.  Kami mohon permisi dan bersalaman.  Sebelum beredar beliau menggenggam erat tangan ZBA dan kami saling berpandangan.  Rupa-rupanya pandangan ini penuh bermakna sama ada tersurat atau tersirat. As a guest, I am inviting both of you to my Hotel Madinah 2 for dinner tonight".  ujarnya denagn nada bersungguh-sungguh.

Tanpa banyak bicara,  bagai pucuk dicipta ulam mendatang.  ZBA menjawab "Yes, no problem for us but after solat Maghrib".  I will wait for you, Insyaallah.  Dalam fikiran kenapa baik benar Saudara Muhammad Yacoob pada fikiran kami.  Itu soal kedua, yang pastinya kemungkinan ini adalah berhubung business atau sebaliknya.  Kami mohon berpisah untuk sementara sehingga jam 7.00 petang nanti.  Insyaallah kami tidak akan menghampakan ajakan beliau mahupun dengan maksud atau kerana  makan percuma ?.

ZBA merayap untuk mengenali Gilgit disamping membeli sedikit cendera hati sebagai buah tangan kenang-kenangan daripada Gilgit.  Al-maklumlah kami sedar mungkin sejumlah segelintir sahaja warga diNegaraKu yang boleh dan pernah  sampai kesini.

Seawal jam 6.00 petang selepas menunaikan solat maghrib secara jama', kami meninggalkan Park Hotel menuju Hotel Madina 2 yang letaknya lebih kurang 800m kearah Lapangan Terbang Gilgit dan 100 meter dari tepian Sungai Gilgit.  Terletak disatu kawasan strategik khususnya untuk para pengembara dan pelancung tempatan.  Dikiri kanan Hotel Madinah 2 adalah kawasan perumahan kelas pertengahan dan pejabat kerajaan. Hotel terdekat dikawasan ini ialah Riverside Hotel ditepian Sungai Gilgit.


ZBA disambut dalam dakapan penuh mesra sesampainya kami kedalam kawasan Hotel Madinah 2 oleh Saudara Muhammad Yacoob sendiri.  Kami diberi pilihan sama ada mahu bersantai dikawasan varendah hotel atau ditaman yang berlanskap cantik dikelilingi bilik-bilik hotel.  Sahabat ZBA memilih untuk berada ditaman memandangkan udara agak nyaman kerana  cuaca panas pada siangharinya.  Minuman sejuk bergas dan air kosong dihidangkan diatas sebuah meja bulat dengan empat buah kerusi mengelilinginya.


Kami berbual bermula dengan perkara-perkara remeh temeh, memasuki agama, business, pelancungan, keselamatan dan akhirnya mengenai politik semasa. Dalam banyak perkara, sebagai pengembara kami banyak mengiyakan daripada memberi respon diatas sesuatu perkara yang diperkatakan.  Sesekali dengan gelak ketawa besar memecai kesunyian petang  agar perbualan dapat diteruskan dengan rancak dan untuk memendekan masa. 


Intipati daripada pertemuan kami, ZBA dapat membuat kesimpulan bahawa saudara Muhammad yacoob adalah seorang yang ikhlas dan berwawasan.  Apa yang diperbincangkan adalah realiti sebenar dari pengalaman beliau sendiri dan bertujuan untuk membaiki kelemahan yang lalu agar masyarakat dunia khususnya masyarakat Islam dapat bersaing secara sihat dengan bangsa-bangsa lain yang lebih maju.

Tiga perkara ZBA akan paparkan untuk renungan bersama.  Pertama kisah Saudara Muhammad Yacoob semasa berkunjung ke Thailand dan memasuki NegaraKu dari Hadyai ke Padang Besar untuk ke Kuala Lumpur.   Satu perkara yang tidak sepatutnya berlaku kepada beliau sekiranya berdasarkan kepada katanya "your country is good and beautiful".



Pengalaman pahit ini terjadi di Padang Besar dalam kawasan wilayah NegaraKu.  Kenderaan yang mereka tumpangai diheret ke Balai Polis dan ditahan selama empat jam dengan alasan pemandu tidak mempunyai lesen memandu yang sah.  Pihak berkuasa dengan perantaran pertama telah meminta baksis sebanyak THB 50,000 (RM 5,000.00).  Kali kedua datang lagi penguasa dengan permintaan yang sama dua jam kemudian.  Dan kali ketiga datang lagi penguasa yang berbadan besar dan berkumis tebal masih dengan permintaan yang sama.  Waktu ketika itu telah menunjukan jam 3.00 petang dan semua 9 penumpang masih belum dibenarkan meninggalkan Balai Polis dan keletihan tidak dibenarkan kemana-mana walaupun untuk menjamah makanan tengahari.

SaudaraKu naik berang dan terus memohon untuk menemui orang paling kanan dari kalangan penguasa untuk mendapatkan penjelasan lanjut.  Pada peringkat awal beliau tidak dibenarkan berbuat demikian sehingga beliau mendesak dengan bahasa Inggeris yang fasih dan mengatakan beliau adalah orang asing dalam kancah ini.  Kenapa perlu beliau ditahan dan diperlakukan begini sedangkan yang bersalah adalah pemandu,  kenapa penumpang pula yang diseksa sehingga tidak dibenarkan makan tengah hari.  Kejam dan tak berhati perut demi wang.

Akhirnya beliau dibawa masuk kedalam sebuah bilik dan menemui sesaorang.  Setelah beliau berkhutbah dan mengajar sesuatu dengan pegawai berkenaan, setengah jam kemuadian mereka dibenarkan meninggalkan Padang Besar menuju Butterworth  dan Kuala Lumpur.  Beliau difahamkan daripada pemandu Van bahawa pemandu tersebut adalah routine bagi laluan tersebut dan tidak ada masalah sebelumnya tetapi malang bagi hari ini beliau dikenakan baksis sebanyak THB 5,000 (RM 500.00).  Jika pemandu didakwa tidak mempunyai lesen memandu kenapa pula dibenarkan memandu ke NegaraKu selepas itu.  Itu satu persolan yang Saudara saya ajukan kepada ZBA.  Aku hanya tersenyum lebar tetapi didadaku berombak kerana malu atas siundiran kerana sikap penguasa yang tidak amanah dinegara 1M.

Pengalaman kedua.  Peristiwa berlaku beberapa tahun kebelakangan ini di KL Sentral dimana Saudara saya dalam perjalanan daripada KLIA dan singgah di KL Sentral dan menaiki teksi ke sebuah hotel.  Teksi menggunakan meter ini bermakna tiada tawar menawar dan beliau terus masuk kedalam teksi dan dibawa kehotel penginapan. 






Sahabat saya ini memang peka orangnya dan selalu menjeling kearah meter pembayaran.  Kali terahir terpampang dimeter bayaranya ialah RM 17.00.  Beliau keluar daripada teksi dan membuka dompet untuk membayar, lalu secara lojiknya beliau menyoal berapa tambang (How much fair ?) walaupun jelingan beliau tadi cuma menunjukan RM 17.00. 

Pemandu teksi dengan selamba menyebut RM 40.00 (Fourty ringgit Sir).  Terkejut sahabatku dan beliau menjengok semula kedalam teksi untuk melihat meter kembali.  

Memang benar meter menunjukan RM 40.00 katanya.  Pembaca bayangkan perjalanan daripada KL Sentral ke kawsan Bukit Bintang jam 3.00 petang mengambil masa kurang 15 minit harganya sekelip mata daripada RM 17.00 menjadi RM 40.00.  Selaku prefosional sahabatKu tidak menyoal balas dan terus membayar tambang tersebut dengan senyuman sinis dan beredar ke lobi hotel.  Dalam dadaKu itulah Negara 1M, "Berbudi bahasa amalan kita". Amalan rasuah dan penipuan. 


Perkara yang sama diceritakan kepada ZBA oleh seorang pengembara Jepun kepada ZBA semasa di Osaka, Japan.  Tambang teksi daripada KL Sentral ke sebuah hotel 5 bintang disekitar KL ialah USD 100 (RM 350.00).  Perlakuan kasar seorang pramugari MAS dalam insiden pertukaran tempat duduk sahabat saya daripada Tokyo ke Bali setahun lepas.  Insiden pekerja Myanmar daripada seorang businessman  Bangladesh di Yangon.  Kata nista seorang Mongolian kepada ZBA didalam keretapi Tran-Siberian daripada Ulan batur ke Moscow dan banyak lagi.  Visit http://zainaltobiaktravel.blogspot.com for more news and info.

Selepas insiden tersebut, ZBA dimaklumkan setiap kali sahabat saya ke Malaysia dan jika beliau menaiki teksi, beliau akan mengambil gambar pada setiap teksi yang dinaikinya.  Bermula dari awal meter awal perjalanan, pertengahan jalan dan hampir kedestinasi dan sebelum menuruni teksi.  katanya "agar tidak ditipu lagi".  Oleh yang demikian, nasihat kepada pemandu teksi,  itulah intregeti yang anda ada dan jangan terkejut atas pelakuan sahabat saya mengambil gambar dimeter perjalanan. 


Peribahasa morden mengatakan "Jika sekumpulan kera diberi amanah untuk menjaga kebun pisang, maka pisang itulah dijadikan makanan sehingga meninggalkan kulit dan batangnya".  Kera-kera ini sememangnya banyak dinegara 1M dan senantiasa berkeliaran. Cakap-cakap kera ini pembohong, mereka kaya raya dari hasil menipu, kaki bodek, kepala mengampu, samsing tahi minyak, penjilat, pencacai dan sebagainya yang seangkatan dengannya.



Makan malam, malam ini ibarat makan garam bersama-sama menu yang ZBA paparkan diatas.  Walaupun masin terpaksa ZBA  kunyah dan telan perlahan-lahan. Disusuli dengan tegukan teh susu dan minuman sprit yang dihidangkan sebagai penghilang kemasinan dan kedahagaan.  Walau apa pun ZBA terima luahan hatinya kerana nukilan ZBA adalah atas dasar kebenaran dan bukannya cerita atas cerita.  Kepada pembaca blog ini berfikirlah secara positif atas paparan kisah ini dan jadikanlah teladan yang berguna dan sempadan yang bermanfaat kepada diri sendiri.  Bagi kami ini merupakan satu catatan bermakna kepada semua raayat Negara 1M.  Oleh yang demikian janganlah pencacai media dinegara 1M mengatakan kitalah segala-galanya terbaik dipersada antarabangsa atau didunia. Sebenarnya kita masih jauh dan jauh dari hakikat dan kenyataan sebenar.  Renung-renungkan diri dan letaklah kita ditempat yang sewajarnya.

Pengalaman  ketiga.  Semua orang tahu Pakistan ialah sebuah negara Islam.  90 % raayatnya berugama Islam dan mengamalkan tatcara hidup Islam.  Mempunyai sebuah masjid yang canggih dan cantik di Islamabad.  Masjid Al-Faisal. ZBA berkesempatan melawat masjid tersebut dan sebagaimana biasa akan melakukan solat bersama-sama jemaah tempatan atau pun melakukan solat-solat qada setelah bermusafir beberapa hari.  Kami disana 1 jam lebih awal daripada waktu zuhor.  


Setelah mengambil gambar sebagai kenangan dan bersiar-siar melihat keindahan masjidnya, kami berwuduk dan naik untuk bersolat tahyatul masjid dan sebagainya.  Tapi alangkah terkejutnya apabila melihat ruang solat Masjif AlFaisal masih tertutup rapat walaupun setengah jam lagi akan masuk waktu  zuhur.  Kami tunggu sehingga azan berkumandang barulah kelihatan seorang pengawal beruniform serba hitam muncul dan membuka pintu sisinya.  ZBA tidak membuang masa terus meluru kepintu masuk dewan solat  dengan hasrat untuk dapat berada disaf hadapan dan bersama-sama berjemaah.   


Alangkah  terkejutnya kerana ZBA tidak dibenarkan masuk bersolat didalam ruang solat utama masjid kerana gara-gara membawa sebuah beg berisi   camera dan peralatan beharga RM 7,000.00.  Berbagai cara dan sampai keperingkat ZBA marah dan menyoal balas pengawal tersebut.  Alangkah ceteknya agama penguatkuasa undang-undang sehingga tidak membenar seorang musafir Muslim beriktikaf didalam sebuah rumah Allah yang mulia.  Dalam hati,  Islamkah mereka yang mengatakan "Pepublik Islam of Pakistan".  Kalau Masjid Utama pun dibuka ketika sedang azan, pada pandangan ZBA, Islam mereka setakat kepada nama atau Islam mereka atas tuntutan US sebagaimana ungkapan sinis kebanyakan kata-kata  raayat Pakistan yang ditemui. Pertama kali dalam sejarah 3/4 dunia aku terokai,  ZBA tidak dibenarkan solat diruang solat utama sesabuah masjid disebuah negara.  Masyaallah.


Pengalaman keempat.  Bersebelahan masjid Al-Faisal Islamabad  terbinanya  makam Allahyarham Presiden  Muhammad Zia-Ulhaq yang meninggal dunia sedekat lalu kerana kemalangan kapal terbang.  Makam ini kelihatan cantik tetapi tidak terpelihara dengan sebaiknya.  Disebelahnya pula terdapat sebuah kerusi untuk para pelawat mengambil angin dibawah sepohon pokok rendang.  Sepasang warga Pakistan berbual antara satu sama lain.  Sedangkan silelaki sekali sekala menegur sapa sesiapa sahaja dengan jemaah yang hadir dan lalu lalang termasuk ZBA semasa melintasi dihadapan beliau.  Oleh kerana sibuk bergambar dan tidak mahu mengganggu sesiapa, teguran beliau sengaja diabaikan dengan ucapan thank you.

Sampai giliran sahabat saya dibelakang.  Berstatus haji jua dengan jubah untuk menunaikan solat dimasjid.  Tuan Hj Abdul Hamid, seorang yang sabar, peramah dan dermawan.  Beliau juga melintasi pasangan yang ZBA maksudkan tadi.  Ceritanya dipanjangkan kepada ZBA untuk catatan ini semasa kami berada dalam Masjid Al-Faisal. 

Dengan salam diajukan oleh silelaki tadi Tuan Haji  singgah dikerusi berkenaan dan berborak dengan lelaki tersebut.  

Alangkah terperanjatnya kami dan sama-sama tidak menyangka bahawa peristiwa ini akan Allah tunjukan pada kami bahawa kemungkaran berada dimana-mana walaupun dikawasan Masjid malah di Negara Islam Pakistan sekalipun.  Rupa-rupanya lelaki berkenaan adalah bapa ayam kepada wanita berumur sekitar 30 puluhan bersamanya.  Tuan Haji berjubah ditawarkan tawaran sex bersebelahan makam pemimpin mereka didalam kawasan Masjid teragung Pakistan di Islamabad.  Masyaallah.

Tanya seorang sahabat apabila memperkatakan tentang cerita tersebut.  Syaiah kah mereka ?.  Ini bukan soal syiah atau Sunni atau segalanya.  Ini soal Penganut Islam.  Kenapa Islam selalu dihina dan diperlekehkan ?.  Ini kerana kita tidak kembali kepada Al-Quran dan Hadith.

Terima kasih kepada pembaca yang melayari artikal ini.  Semua gambar-gambar yang tertera adalah sebagai santapan mata dan keseluruhannya diambil di Pakistan dengan camera Canon DSLR 450D dengan tamron lens 18-200mm.


ASSALAMUALAIKUM












No comments:

Post a Comment