Monday 24 September 2012

FACT ABOUT PAKISTAN

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Assalamualaikum,



Sebuah negara miskin tetapi berkemampuan dalam bidang ketenteraan.  Negara boneka  barat, kata raayatnya sendiri.  Mengistiharkan sebagai negara Islam tetapi  bersengketa dan berbunuhan sesama sendiri.


Dianugerahkan   oleh   Allah kecantikan muka bumi dan alam semula jadi.  Tetapi tidak dimanfaatkan untuk menjana   ekonomi.  Raayat miskin menyebabkan berbagai masalah  sosial   dan   ekonomi.  



Manusia dan binatang  hidup bersama saling membantu menjana ekonomi.  Kaum lelaki sahaja  bekerja tetapi kaum wanita tidak kononnya kerana kepatuhan kepada Islam. Tetapi    hakikatnya       lebih     kepada kepatuhan kepada adat


Makanan dan buah-buahan di Pakistan fresh dan murah jika dibandingkan harga dengan NegaraKu. Manakala tambang kenderaan awam agak mahal kecuali kenderaan-kenderaan kecil         didalam          bandar.  




Banyak industri/ perusahaan disana sini.  Penggunaan tenaga manusia maksima.   Walau bagaimana pun penggunakan alat dan peralatan yang lama dan lapuk.  

Harga minyak di-Pakitan sekitar PKR 98 bagi petrol dan PKR 110 bagi diesel.
Bersamaan RM 3.10 dan RM 3.50. Terbalik code ?.






















Realiti    sebuah   kehidupan, segala-galanya memerlukan pengorbanan untuk terus 
hidup.
MasyaallaH



Agar tidak menjadi masalah dan kelam kabut buat pembaca sekelian, ZBA ingin berpesan dan menyarankan agar mendapatkan maklumat secara terperinci "About Pakistan" sekiranya ingin ke Pakistan secara yang kami lakukan.  Ini kerana di Pakistan jarang sekali terdapat "Tourist Informations" sebagaimana dinegara-negara maju  yang lain didunia.   Begitu juga jika sekiranya ingin mendapatkan cenderahati berupa peringatan kepada Pakistan, memang sukar dan kemungkinan tiada.  Satu sahaja tempat terbaik untuk mendapat maklumat semasa   ialah   kemungkinan    Lapangan    Terbang    atau    Pejabat-pejabat    PTDC berhampiran atau layari :   www.tourism.gov.pk.  Juga tidak ketinggalan pembaca diingatkan agar sentiasa membawa lampu suluh ketika malam hari.  Telah menjadi kebiasaan kepada kami semasa di Pakistan, anda akan dikejut dengan bekalan eletrik terputus dua tiga tiga kali atau lebih dalam sehari.



WE DARE WALK AND SEEN











No comments:

Post a Comment