Tuesday 31 January 2012

SINGAPORE SEA LION CITY

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum

Singapura sebuah negara pulau kecil terletak diselatan NegaraKu.  Mendapat kemerdekaan dari NegaraKu dan sama-sama mencipta nama diarena antarabangsa.  Pembangunannya pesat dan meninggalkan NegaraKu 20 tahun kebelakang.  Dari sebuah kampung nelayan tanpa hasil maksul menjadi kota metropolitan dan menjadi salah satu pelabuhan termasyur didunia.

Satu ketika dulu seawal ZBA masih remaja sekali sekala terjinak juga menjejaki Singapura untuk membeli buah-buahan murahan daripada Woolands.  Maklumlah 1 SGD baru bersamaan RM 1.20 ketika itu.                                        

                                          Universal Studio Singapore

Selepas itu boleh dikatakan puluhan kali ZBA ke Singapura sama ada dengan penerbangan atau melalui Tambak Johor. Dan kemungkinan pada 28 Aug 2012 nanti ZBA akan menjejaki Singapura untuk mendapatkan gambaran sebenar tentang kemajuan yang mereka hadapi sehingga saat ini.  Berdasarkan nilai matawang hari ini, Singapura telah jauh meninggalkan NegaraKu dalam serba serbi.  Lihat sahajalah mata wang mereka telah mencecah nilai 1 SGD bersamaan RM 2.43.  Menunjukkan NegaraKu sejak dulu dan selamanya nilai matawang kekal pada tahap 20 tahun lalu.  Ini bermakna ZBA harus membawa tiga kali ganda RM untuk enjoy bagi selangkah perjalanan menyeberangi selat ke rumah jiranKu.



Dulu Sentosa Island menjadi kebanggaan mereka, kini Universal Studio menjadi  pujian jutaan pelancung seluruh dunia yang telah berpengalaman kesana.  Tidak kurang dari jumlah tersebut jutaan RM telah dibawa masuk ke Singapura tetapi pelancung dari Singapura sekadar membawa masuk nilai SGD menyamai harga ikan bakar di Umbai Melaka.

NegaraKu berteriak kita Negara Contoh di Dunia.  Singapura dalam diam-diam dari Johore Bharu ke Kuala Lumpur Central menguasai bilion hartanah strategik di NegaraKu.

We are 1Malaysia.  Everything is No 1.  Tapi  tanya fasal kawin, we want four.  We don't want 1.   If you dosen't want 1, please follow me to Kelantan. You will get 4.


     Gambar Hiasan Universal Studio Singapura

Dari Terminal Ferry Pulau Sentosa kami pernah menaiki ferry ke Pulau Batam untuk melihat peninggalan sejarah kesultanan Melaka yang berasal dari Sulawesi. Asal usul keturunan Raja Ali Haji.  Hampir semua perkuburan di Pulau Penyengat batu nisannya berbalut dengan kain kuning.

Melawat Kepulauan Batam adalah satu kelainan bagi ZBA yang telah melawat kesemua bandar-bandar besar di seluruh Indonesia kecuali Jayapura.  Mereka berbudaya Singapura bukannya Indonesia.  Membangun bersama Singapura, perindustrian disana sini, jutaan pelancung keluar masuk dan sebagainya. Dari Nagoya Batam kami membelah lautan ke Johor Baharu.  Bersambung dikesempatan masa kelak.

Assalamualaikum.  SALAM







No comments:

Post a Comment