Tuesday 31 January 2012

MACOU GAMBLING ISLAND

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum,

Macoa sebuah tanah jajahan Portuguese di selatan China.  Jajahan China pertama dijajah di Asia oleh bangsa Eropah dan terahir dipulangkan kepada China pada tahun 1999.  Mengandungi dua buah pula kecil dikenali sebagai  Taipa dan Coloane dengan keluasan sekitar 28 km persegi.

Penduduknya bertutur dalam bahasa China Cantonese dan Mandarin disamping bahasa penjajah Portuguese. Dikenali sebagai pusat perjudian terbesar didunia disamping Los Angeles.


Mempunyai sistem pengangkutan tercanggih dari serba serbi samaada pengangkutan darat, laut dan udara.  Sebuah lapangan yang canggih terdampar didalam laut, Macao International Airport.  Dihubungkan dengan sistem jalanraya ke China melalui Guangzhou yang meliwati tiga jam perjalanan.   Perkhidmatan ferry pula menghubungkan Shenzhen, Zuhai serta bandar-bandar lain disamping Hong Kong.  Ferry ke Hong Kong adalah regular siang dan malam.  Perkhidmatan siang hari antara 15-30 minit sekali dan malamnya setiap satu jam.

Trio pengembara kali ini tidak berkesempatan lama di Macoa memadai sekadar mengenali Macoa dari penghayatan sendiri.  Sedikit pengalaman boleh dikongsi bersama.  Satu tren bagi masyarakat Macoa membina bangunan tinggi.  Mereka tidak menggunakan scaff folding untuk memanjat semasa menjalankan kerja-kerja membuat bangunan sebaliknya membuat scaff folding dengan menggunakan bulah dan diikat bersusun sehingg ketinggian 15 tingkat.

                                                                      Perkhimatan Beca Macoa Casino


 Red Ford Kota Peninggalan Era
Kerajaan Portuguese Macou

 Satu pemandangan yang unik sedangkan mereka lebih mampu untuk menggunakan scaff folding yang dibuat daripada besi untuk lebih selamat.  Rata-rata bangunan baru dalam pembinaan menggunakan scaff folding daripada buluh.  Sungguh pun demikian, tidak pernah  kedengaran tentang insiden daripada masmedia berhubung penggunaan buluh untuk memanjant bangunan. Tahniah atas daya kreatif dan inisiatif mereka dengan menggunakan sumber alam semula jadi bagi manfaat pembangunan.

Tri bertolak ke Hong Kong selepas berada dua malam di Macoa dengan satu  jam perjalanan menggunakan perkhidmatan ferry serba canggih.  Kami tiba di Pelabuhan Vivtoria dan meneruskan perjalanan ke sebuah Masjid di Nathan Road.

Assalamualaikum.  SALAM

No comments:

Post a Comment