Thursday 17 November 2011

CHINA BEIJING THE ATTRACTIONS

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Assalamualaikum,

BEIJING
                     Celebration  100,000 km Journeys

Metropolitan Beijing bukan asing bagi pengembara setelah tiga kali mengunjungi kota tersebut sejak tahun 2005 dan terahir pada 2010 semasa pengembaraan 3 Trans.  Adalah tidak keterlaluan bahawa semua tempat-tempat menarik telah kami lawati dengan menimba berbagai kenangan manis.

Bagi kunjungan terbaru, Beijing bukan lagi tempat  berbelanja  bagi penggemar berbelanja kerana harga barangan telah melambung tinggi jika dibandingkan dengan dahulu.  Kekukuhan matawang Yuan menjadi faktor utama disamping terlalu ramai pengunjung mengunjungi Beijing untuk berbagai tujuan. 

Bagi pendatang baru, pengembara ingin menasihati agar berhati-hati semasa tawar menawar untuk membeli sesuatu.  Contoh bagi  sepasang kasut  Nike  harga  yang  ditawarkan  ialah lingkungan  900Y   bersamaan   RM 450.00.  Tetapi pembeli perlu bijak bahawa harga tersebut  boleh turun ke 80Y bersamaan RM 40.00.  Lihat betapa perbezaan dan keuntungan jika kita kurang pandai untuk tawar menawar harga.

         Badaling Railway Station

Sebenarnya cerita diatas adalah selingan semata-mata. Pengembara sememangnya tidak berminat bercerita tentang perkara-perkara lain,  selain dari adventure tempat-tempat menarik, sejarah  dan kenangan.  Beijing mempunyai banyak sekali tempat-tempat sejarah yang  wajar dikunjungi bagi mengabdikan bagaimana kemajuan yang dicapai oleh orang-orang terdahulu berbanding dengan sekarang.  Mereka kreatif, berinovasi dan bercita-cita tinggi walaupun tiada kemudahan seadanya dizaman sekarang.  Hasilnya dari usaha dan kepintaran mereka tersergam indah salah satu dari tujuh  pembinaan ajaib didunia  selain binaan-binaan lain yang menjadi mercu tanda negara China khususnya di Beijing.

           The Great wall of China

Merentasi pergunungan sepanjang 1400 km memagari utara China daripada serangan kaum Mongol yang berasal dari Monggolia.  Setiap pelancung @ pengembara sudah pasti tidak akan melepaskan peluang menjejaki kaki mereka ke Tembok Besar Negeri China.  Ibarat kata jika sudah berada di Beijing, kalau tidak ke Tembok Besar Negeri China seolah-olah belum sempurna membuat lawatan ke Beijing.  Pengembara telah dua kali melawat TBNC dan dikedua-duanya adalah dari penorama daerah Badaling.

 Badaling Railway Station

TBNC boleh dilawati melalui empat tempat berasingan.  Walau bagaimana pun para pemandu pelancung lebih meminati untuk membawa pelancung melalui Beijing dan Tianjin daripada dua tempat lain.  Asasnya mudah kerana pengangkutan dan pasarana yang disediakan serta boleh beroperasi sepanjang tahun.  Daripada Beijing terdapat dua pengangkutan darat yang selesa, cepat dan murah disediakan untuk para pelancung, bus atau keretapi.


Perjalanan dengan keretapi lebih selesa dan cepat dan memakan masa satu jam sahaja untuk sampai, manakala jika menaiki bas masa yang diambil hampir dua jam tetapi tambang bas lebih murah daripada keretapi. Diingatkan bahawa diperhentian bas pembaca harus bersikap yakin kerana terdapat "ulat tiket" yang mengatakan tiada bus ke Badaling dan kena bertukar bus distesyen berhampiran.  Sebenarnya semua bas akan berhenti di Badaling Stesyen berhampiran dengan stesyen keretapi.  Rujuk http://www.beijingtransport.com/

Bukti sejarah adalah realiti.  Keindahan dan keutuhan binaan dapat dilihat dengan jelas. China satu bangsa paling rajin didunia dan mempunyai jatidiri yang tersendiri.  Megahnya bangsa China umpama tertegaknya Tembok Besar Negeri China itu sendiri.
                            
 Tienman Square Beijing

Dataran terbesar  pernah pengembara lihat dan berada disana.   Setiap pagi ribuan pengunjung akan hilir mudik disini sama ada pelancung atau peminat seni Taichi.  Disini juga terdapat sebuah mouseliem yang menempatkan mayat pemimpin agung China Moa Tze Tung.  Pembaca akan melihat ramai orang-orang China akan berbaris panjang untuk melihat pemimpin agung mereka.  Lambang petrotik sebuah bangsa yang berjaya.

Berikutnya ZBA akan membawa saudara ke sebuah Masjid yang tertua di Metropolitan Beijing.  Dikenali sebagai Masjid Nueji.  Sebuah masjid tertua dan sederhana besar terletak ditengah-tengah taman yang indah.  Disekitarnya  terdapat ramai masyarakat Islam dan kedai serta Restoran Muslim dan tidak ketinggalan 100M daripadanya sebuah Pasaraya dan Food Court Muslim diatasnya.  Juga beberapa buah hotel yang kemungkinan besar dikuasai oleh masyarakat China Islam.


Dari Masjid Nueji kita beredar sebentar ke Perkampungan Olympik Beijing 2008 untuk melihat mercutanda senibina terbaru bagi negara China.  Dibina disebuah tapak yang luas dan boleh dikunjungi mudah dengan menggunakan perkhidmatan metro bawah tanah.  Ketika ZBA berada disini, cuaca musim sejuk sudah mulai terasa dengan suhu telah pun menurun sehingga 8Celcius dengan tiupan angin kencang setiap hari.  Namun tanda-tanda  turunnya salji masih awal dari kalendar tahunan.


ZBA amat berbangga dan teruja dengan perancangan untuk membuat sesuatu oleh kerajaan China.  Mereka mengutamakan raayat dan mengeluarkan wang tanpa pembaziran  malah apa saja yang dibuat  dapat dinikmati bersama dan kekal buat selama ratusan tahun.  Inilah yang dikatakan perancangan dan inisiatif terbaik bukannya angan-angan sebagaimana NegaraKu.  Contohnya kita.  Membuat bendera terpanjang, kek terpanjang dan segala macam terpanjang, terbesar untuk Malaysia Guiness of Book Rekod.  Semuanya menghabiskan masa dan wang dan tidak lebih dari upacara pemujaan kepada pemimpin dan pembodekan yang tidak habis-habis oleh para-para macai yang haprak.  Kita patut mencontohi negara dunia lain bukannya kita mengatakan kita dicontohi mereka.

Summer Palace Beijing

 Daripada Stadium Olympik terbaru kita melawat Summer Palace yang dibina ratusan tahun dan kekal untuk tontonan umam masyarakat dunia hingga kini.  Masih utuh, cantik dan kaya dengan seni bina tempatan dan terletak diatas sebidang tanah yang luas dan berhampiran sebuah tasik yang indah.  Terletak hampir 35 km keutara Beijing tetapi jika bermetro cuma Yuan 2 bersamaan RM1.00.  Metro NegaraKu dari Setiawangsa ke Ampang Park pun sudah RM 1.60.

Semua berhubung Summer Palaca saudara boleh rujuk dalam web-web yang banyak tersedia. www.chinatravelguide.com , wwwchinahighlight.com, wwwchinamuslimtour.com dan sebagainya.  Dibawah ZBA hanya memaparkan gambar-gambar pilihan terbaik disekitar Summer Palace for you eyes only.



 





Selepas 7H/6M di Beijing, ZBA sempat merakamkan sedikit gambar-gambar sekitar Tianjin untuk tatapan bersama. 
Tianjin Mosque

Pemandangan Dalam Masjid-Masjid di China.  Mereka sujud diatas tikar jerami sedangkan kaki mereka diatas carpet yang tebal.  Satu situasi yang amat berbedza dari negara-negara lain.  Kata mereka paling 
rapat  Sujud  ditanah menunjukan lebih tunduk dan dekatnya penghambaan kita kepada Allah.  
Lihat saf-saf digambar atas dan bawah.


Pemandangan Indah Bandaraya Tianjin diwaktu pagi




 
Pemandangan 37,000 kaki di Udara dari pesawat Airbus 330 daripada Tianjin ke Kuala Lumpur.

Assalamualaikum.  SALAM





No comments:

Post a Comment