Tuesday 5 June 2012

ITALY ROME HISTORICAL CITY

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Assalamualaikum,

ITALY sebuah negara yang terkenal bersejarah.  Merupakan sebuah negara penjajah khususnya di Negara-negara Afrika Utara.  Ibu negaranya Rome,  sebuah kota yang peninggalan sejarahnya boleh dilihat sehingga kini. Tiada negara didunia yang sehebat Rome mempunyai kehebatan sejarah silam mereka.  Mempunyai gereja terbesar didunia dikenali sebagai St Peters Basilica dimana domnya hasil ciptaan Michelangelo dan senitamannya oleh Bernini.

Selain digelar 'home of church", Italy juga terkenal dengan keganasan mafia, makanan, feshion, dan barangan eksport berjenama.  Satu ketika dulu pemilik Alfa Romea, Fiat Miaferi, Vespa dikatakan pemilik-pemilik yang berkelas atasan.  Tapi hari ini di Italy, jarang-jarang kelihatan Alfa Romeo, tiada lagi Fiat dan cuma sebilangan kecil memiliki Vespa, itupun dari jenis visi terbaru.  Mereka lebih senang menggunakan teknologi Germany yang canggih dalam permotoran.




Pizza menjadi kegilaan makanan muda-mudi berkelas diNegaraKu.  Tetapi di Italy sendiri tidak semasyur yang disangkakan.  Begitu juga dengan sepegetti. Feshion dengan jenama terkenal sememangnya bertaraf dunia.  


Mereka juga mempunyai ramai artists terkenal zaman silam seperti Michelangelo, Botticelli, Raphael, Leonardo De Vince. Tempat menarik yang harus dikunjungi ialah seperti Colosseum, St Peters Basillica, Baths of Caracalla, Viale Della Terme dan lain-lain.  



Perkongsian Pengalaman.

Sebagaimana yang dinyatakan Rome adalah Kota purba.  Oleh yang demikian kita banyak dihidangkan   dengan  pemandangan

bangunan lama lagi bersejarah.  Jarang kelihatan bangunan-bangunan morden sebagaimana negara-negara Eropah yang lain.  Dalam lain perkataan "Antik dan Nostaljia dan bersejarah".  Kebanggaan       sejarah          Italy.

Sistem transportasi modern dan efisyien.  Murah dan mudah untuk kemana-mana.  Motosikal hanya yang berkuasa tinggi dan tiada penggunaan kapchai di dalam bandar.  Walau bagaimanapun sistem letak kereta mereka  dilihat tiada penguatkuasaan.  Tingkah laku ini sama sebagaimana diamalkan diNegaraKu.  Jalanraya menjadi sempit dan pergerakan kenderaan awam agak perlahan.  Sungguh pun demikian kesesakan  tidak memerlukan kawalan polis.


Sistem tandas di bandaraya Rome canggih (Unisex).  Tiada terdapat dimana-mana bandar besar di Eropah.  Masukan syling 1 Euro, gate akan terbuka dan anda dipersilakan masuk.  Secara otomatik kemudian pintu tertutup.






                                                 
                                                      Mohon     diingata     hanya      anda                                                                                            
berseorangan didalam tandas.  Semua instruction dalam bahasa Italia.  Anda sekarang berada didalam kubu yang berukuran 6'x6' bersama mangkok tandas. Aduh, ZBA juga panik buat pertama kali. 


Nasib baik jari jemari tersentuh butang "membuka".  Alhamdulillah.  Cukup hanya sekali.  Taubat tak akan masuk lagi. Maklumlah kalau terkurung nampaknya minum air  tandas sekiranya tiada yang membukanya kemudian.

Berhubung bahasa komunikasi.  Bahasa Itali amat unik jika dibandingkan dengan negara-negara Eropah lain.  Mereka menggunakan  bahasa  ceduk  daripada  Bahasa  Inggeris  dan  di Italykan. Pembaca  boleh
melihat sendiri bahawasanya terdapat  sahaja  tambahan  dari  Bahasa  Inggeris  disetiap  perkataan  Italy.

DinegaraKu   juga   terdapat    habit
yang mengundang kekotoran. Lukisan abstrak didinding-dinding bangunan terbuka.  Paling canggih di Italy.  Lihat sahaja gambar keretapi yang dipaparkan disebelah. Kreatif 


yang    tidak     bertempat.  Ini    bukan
sahaja terdapat di Italy malah keseluruhan negara Eropah.  Paling ketara Gemany, Italy, Peranchis dan United Kingdom.  Peliknya hasil daripada lukisan ini sama sahaja walau pun dimana termasuk didinding  tembok        Sungai         Kelang         diNegaraKu.

Peringatan.  ZBA sendiri mengalami peristiwa           ini.          Sebagaimana
diterangkan  diatas dan dari  masmedia


umumnya, Italy adalah sarang bagi bapak segala Mafia.  Adiknya ada di Kota Rome. Penyeluk saku. Dalam suasana beringat, beg camera ZBA dibuka tanpa disedari.  Pantas dan cepat sekali.  Walhal zip yang dibuka adalah ketat dan agak sukar untuk dibuka dalam keadaan biasa sekali pun. Alhamdulillah tiada barangan hilang.  Malah telah menjadi amalan dan kebiasaan ZBA tidak akan menyimpan barangan berharga didalam beg.

Satu lagi tempat bersejarah yang menjadi tarikan Utama di Italy ialah Pompeii. Pembaca boleh melawatinya sekiranya mempunyai masa sehari suntuk sebagai tambahan.  Letaknya ke timur Rome dan perjalanan mengambil masa dua jam dengan kenderaan.

Setelah 4H/3M  ZBA berada di Rome, diawal pagi berikutnya ZBA meninggalkan Rome menuju Florence.  SALAM.

Assalamualaikum

                            ALL THE FUN OF THE FAIR

No comments:

Post a Comment