Sunday 12 August 2012

WORLD ARCHITECTURE & ARCHEOLOGICAL HERITAGE

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Assalamualaikum,

Lain padang lain belalang.  Itu kata pepatah  Melayu, sama ada boleh digunakan atau tidak lagi mungkin satu persoalan.  Tetapi apa yang sebenarnya yang hendak ZBA paparkan  ialah hasil kerjatangan kecantikan seni bina bangunan-bangunan yang bersejarah yang pernah dilawati.  



Bangunan    sejarah ini banyak yang telah   tidak digunakan malah telah ditinggalkan tetapi dipelihara sebagai "Heritage Building" kerana ketinggian nilai seni yang dipamirkan.  Sesetengah nya telah digezetkan oleh UNESCO sebagai peninggalan sejarah yang terpelihara. 
Koleksi Moscow Russia

Lain negara lain budaya.  Ungkapan ini dapat kita lihat dari gambar-gambar yang menunjukan diantara sesebuah negara itu mempunyai seni kerjatangan yang berlainan.  Semuanya unik dan berketerampilan serta canggih.



Colombo dan Kandy Sri Lanka 

               
Bawah : Taipeh Taiwan
                                             
Tetapi malangnya diNegaraKu, contoh Bangunan Sultan Abdul Samad dan Stesyen Keretapi Kuala Lumpur tidak dipelihara dengan baik.  Bangunan yang sepatutnya ditinggalkan berwajah asli telah dicat dan diubahsuai tanpa mengambil kira kesan tawarikhnya. Kesannya jika kita bertanya kepada pelancung asing " atau wellcome mereka ke 1M", ternganga mereka dibuatnya. 


Seoul Korea Selatan 


Pertama, kerana tak tahu dimana negara 1M dan yang kedua disoalnya "what  is  special  about  Malaysia".  Kita  pula  yang   ternganga.  

Istana Musim Panas Tipu Sultan di Banglore India


Masjid Baitul Rahman tertegak teguh dan indah walaupun bangunan disekelilingnya ranap dan hancur lebur ketika peristiwa Tsunmai melanda Bandar Acheh.  Satu peringatan daripada Allah atas kebesaranNya.



                                    







   Rumah tradisional Masyarakat Acheh yang dipamirkan di Muzium Bandar Acheh, Indonesia.  Dibina berdasarkan  dari  ciri-ciri  keaslian  sebenar.




Angkor Watt  Cambodia                  




















                                 

                           




Angkot Watt satu monument bersejarah terkena1 di Cambodia.  Terletak 12 km daripada bandar Siem Reap.  Manakala gambar  dibawah pula ialah Chandi Borobodur di Yokjakarta Indonesia.  


Sengaja ZBA letakan kedua-dua "Seven Wonders in the World" ini atas bawah untuk senang dibuat perbandingan diantara 2 senibina yang unik dan kreatif.













 Atas, tanah perkuburan orang-orang Jepun di Osaka dan dikanan ialah Osaka Catsle yang terkenal.



Atas kiri ialah Todaiji Temple (Buddhist Temple) yang terbesar pernah dibina dan terletak di Nara, Jepun.


Sekiranya pembaca membuat pelayaran dengan Yangtze River Cruise,  Shibaozhai Temple adalah satu perhentian  yang menjadi tumpuan pelancung.  Terletak disebuah bukit bersebelahan Sungai Yang Tze Kiang.  
Temple ini dibina di Abad yang ke 18 dan mempunyai ketinggian 12 tingkat.  Di kenali dikalangan pelancung sebagai "Stone Treasure Stronghold".  Agam seram juga semasa melawat kawasan ini.   





Dua landmark terkenal di bandar Guilin dan bandar peranginan terkenal Yangshuo di China.




Gambar bersebelahan dan dibawah menggambarkan 3 buat rumah ibadat bagi tiga perbezaan agama di Mandalay dan Yangon, Myanmar


 CONTINUE SOON.  THANK YOU
















































No comments:

Post a Comment