Saturday 17 December 2011

JAPAN BEAUTIFUL AND FREEDOM COUNTRY

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Assalamualaikum,

OSAKA

      Kansai International Airport

Jepun negara matahari terbit.  Pernah satu masa dulu semasa peperangan dunia dilebelkan sebagai negara ganas dan tidak berperi kemanusiaan.  Menakluki negara-negara Asia Tenggara dan memerintah selama 3 tahun 6 bulan dan menyerah diri selepas Hiroshima dan Nagasaki dimusnahkan dengan bom atom. TT pernah mendengar cerita daripada bapa saudara kisah-kisah semasa pendudukan Jepun di Malaysia.  Kezaliman, kerakusan dan tindak tanduk mereka  dilihat sebagai kejam dengan pencacai mereka terdiri dari  anak tempatan yang berkepentingan malah  pencacai yang sama kejamnya  adalah dari  spesisnya yang sama masih berleluasa hingga sekarang teapi kepada tuan-tuan yang berlainan.

      Keretapi Laju Shinkansen

Tiga tahun enam bulan adalah masa yang terlalu pendek tetapi meninggalkan kesan yang mendalam kepada penduduk Malaysia ketika itu.  Jepun dilihat sebagai penjajah kekayaan jika dibandingkan dengan Inggeris sebagai penjajah kekayaan, mentel serta idealoji.  Sungguh pun dilihat kejam tetapi mereka tidak mengangkut kekayaan negara ini dan dibawa pulang ke Jepun jika dibandingkan dengan Inggeris.  Dari cerita-cerita bapa saudara,  TT yakin jika kita diperintah oleh  Jepun sejak dahulu, Malaysia telah maju seiring Jepun sekarang.  Tetapi malang kini kita 50 tahun kebelakangan daripada Jepun dalam segala serba serbi aspek.

     Osaka The Floating Garden

Dizaman Jepun, bapa saudara TT orang kampung belajar dan fasih berbahasa Jepun dalam masa kurang daripada  setahun.  Tapi sekarang pelajar Malaysia mengambil masa 2 tahun hanya untuk mengenal huruf dan bertutur bahasa Jepun.  Zaman Inggeris selama 250 tahun memerintah tetapi hingga kehari ini pelajar-pelajar Malaysia masih merangkak dan meraba untuk menyebut perkataan Inggeris walaupun setelah menamatkan pengajian di Universiti.  Dikaji kepada tawarikh ini menunjukkan Jepun lebih baik daripada barat tetapi kenapa kita masih mengagungkan perlembagaan ciptaan barat sehingga kehari ini. 
                                                                                    
                                            
PM keempat Malaysia menoleh ke timur khususnya Jepun  untuk Wawasan 2020 tetapi tidak lebih dari  mendapatkan hutang daripada negara tersebut.  Jepun memanfaatkan segala idea dan kepakaran mereka untuk membangun sebagai "Negara Maju Dunia" tanpa penggantungan kepada sesiapa.  Bagi kita di Malaysia, ratusan tesis PhD setiap tahun dibuang kedalam bakul sampah setelah Ijazah digenggam tanpa memanfaatkan apa yang ditulis oleh para sarjana yang telah memeras otak dan berhempas pulas membuat penyelidikan.  Orang lain mengutip tesis-tesis tersebut dan memanfaatkan untuk kemajuan bangsa dan negara mereka.  Menciptu itu, mencipta ini, dan seterusnya menjual kepada kita tuan empunya asal dengan trade mark so and so.  Produck tersebut dibawa ke Malaysia maka berkokoklah bahawa anak Malaysia empunya idea.

  Osaka Clean and Beautiful City

Pengalaman di Osaka, mereka sepatah pun tidak boleh berbahasa Inggeris.  Tetapi mereka maju dan berdaya kreatif serta rajin dan tekun dalam memajukan negara mereka ketaraf dunia.  Negara ku selalu mengatakan kita bertaraf dunia dalam serba serbi.  Pencacai dan pendengar masmedia korap saja yang mempercayai dendangan alunan tersebut sedangkan mereka di Malaysia sendiri pun tak habis dilawati.  Oleh yang demikian, ZBA syorkan kepada pencacai, bukalah minda, terbeliakanlah mata, bukakanlah Al-Quran dan telitilah Ayat 20 dari Surah An-Ankabut.  Hayatilah pesanan Allah.  Insyaallah kita tidak akan ditipu dan dibuaikan dengan kata-kata manis yang menjadi tuba bagi pemikiran kita didunia.

Sesungguhnya Utusan Malaysia membekukan minda.  TV Malaysia melalaikan kita.  Pencacai-pencacai mencari keuntungan tanpa had. Kita semua diperbodohkan dengan alunan-alunan lunak demi kepentingan manusia tamak.
  
Air Asia melebarkan sayap ke Osaka, Jepun.  Tahniah selepas AA berjaya mengambil alih urustadbir MAS selepas MAS dilapurkan mengalami kerugian lagi sebanyak USD 150 juta bagi tahun kewangan berahir     20 Sep 2011 (Lapuran oleh Asia News Singapura).  AA terbang tinggi membuat keuntungan diudara sedangkan MAS hanya gah dengan pesawat canggih tetapi  tersadai dibay dilapangan terbang.  Bersimpang siur pesawat AA terbang diudara di KLIA naik dan mendarat tetapi pesawat  MAS sekali sekala kelihatan dicelah-celah pesawat AA.                                                      AA Over kansai International Airport
                                                        
      Pencacai Homestay Osaka

Terpampang di KLIA,  "Best Airport in the World".  Rasa nak muntah dan meloya melihat gelagat pencacai tersebut.  Changi di Singapura adalah ketiga sibuk didunia selepas Hatrow London.  Tidak ada pun tulisan sedemikian.  Suwarnabumi di Thailand, 500 meter bay terahir dari bahagian tengah Departure Hall juga tidak ada perkataan tersebut.  Kansai International Airport dibina dalam laut serba canggih juga tidak ada perkataan tersebut.  Jika hendak bohong pun, pandanglah dan padankan diri kita dulu.  Jemaah haji yang pulang dari Mekah itu pun bukan semua orang kampung jauh di pendalaman Grik yang boleh ditipu dan dibohongi sedemikian rupa. Bohong biarlah bertempat tetapi jangan bohong sehingga tidak beradap.  Pencacai oh pencacai.

                 Nara Yellow Carpet

TT menulis adalah berdasarkan penglihatan serta pengalaman dan bukan meminjam fakta dari mana-mana individu atau berkumpulan.  Gambar-gambar dirakamkan sendiri dengan menggunakan camera Olympus dan Canon yang menjadi rakan baik sepanjang pengembaraan.  Tidak ada tujuan buruk dan khianat kepada sesiapa khususnya pada negara sendiri.  Perbandingan dibuat atas rasa sikap bertanggungjawab kepada negara tercinta agar kita tidak ditipu oleh pencacai dari dalam atau luar negara.  Pencacai dalam negara adalah pembodek, pembohong, pendek akal, tidak berpengalaman dan semata-mata demi perut masing-masing sehingga sanggup menjual maruah negara.  Manakala pencacai luar pula seperti AFP, Reuter dan seangkatan dengannya sebagai pengkhiatan kepada manusia sejagat.

Perkongsian Pengalaman

Dalam perkongsian pengalaman pada kali ini TT akan membuat perbandingan diantara NegaraKu dan Japan dalam berbagai perkara yang boleh dimanfaatkan kepada semua aspek kehidupan.  Tetapi kepada sesiapa yang berminat tempat-tempat menarik di Oska TT syorkan 'Visitor's Guide, have a nice day in Kansai' sebagai bahan rujukan selanjutnya.

     Osaka Regular Teksi Service

Pertamanya kita melihat kepada sikap orang-orang Jepun itu sendiri.  Tidak perlu kita rujuk kepada adap dan tatasusila orang kenamaan atau masyarakat intelek.  TT akan membuat perbandingan hanya dengan seorang pemandu teksi jalanan di Jepun  dengan sikap masyarakat keseluruhan di NegaraKu.   Pemandu teksi di Jepun rata-ratanya dikalangan orang yang berumur.  Berpakaian kemas dengan bertali leher serta kot dan  bersarung tangan ketika memandu teksi.  Manakala teksi pula adalah dari 100% jenama Jepun. Hiasannya dalamanya kemas serta mempunyai gejet penunjuk arah dan meter sebagai merujuk kepada tambang yang dikenakan.  TT melihat sendiri bagaimana mereka melayan tetamu dan memberi perkhidmatan terbaik kepada pelanggan.  Sikap dan sopan santun mereka  wajib dipuji jika kita bandingkan sikap kita dan mereka.

Didepan mata TT pada suatu petang di Yodoyabashi Road kelihatan seorang pemandu teksi sedang merokok.  Beliau seolah-olah menyorok perbuatan beliau dari penglihatan orang ramai.  TT menghampirinya dan mengesahkan beliau sebenarnya sedang merokok.  TT angkat tangan dan tabek kepada bangsa Jepun atas sikap keperihatinan mereka kepada kebersihan.  Bayangkan seorang perokok di Jepun merokok dan menadah habuk rokok agar habuk rokok tidak terjatuh diatas jalan raya dengan menggunakan satu sampul kecil ditangan.  Bolehkan NegaraKu ?.


Satu tengah hari di Nara (Toudaiji Temple), TT melihat satu lagi keaiban dan sikap yang ada daripada orang-orang Jepun.  Dijalanan menuju ke kuil tersebut, TT dan seorang rakan dari Jepun diperlihatkan bagaimana seorang Jepun meludah dijalanan.  Mereka tidak meludah sesuka hari, malah menggunakan sampul kecil untuk meludah dan sampul tersebut  dimasukan pula kedalam satu sampul besar untuk dibuang kedalam bakul sampah.  Persolannya untuk runungan bersama, bilakah raayat NegaraKu agaknya dapat mengambil contoh ini sebagai iktibar.

Bangsa yang amat berdisiplin, berintregiti dan mesra alam.  Dari tiga senario yang dipaparkan diatas, sebagai raayat NegaraKu, bolehkah kita menyamai mereka 50 tahun lagi jika sikap kita masih sebagaimana kita lihat di NegaraKu hari ini.  Keputusan ditangan kita dan jatuh maju NegaraKu bukan ditangan orang Jepun tetapi ditangan kita sendiri.  Belum masanya untuk kita berkokok sebagai negara maju malah lebih jauh untuk memperkatakan sebagai negara contoh didunia.

Osaka Airport Transfer


Tranportasi adalah agenda penting  untuk raayat dan bebas dari cengkaman tol disana sini.  90% penghuni Osaka menggunakan perkhidmatan awam seperti bus, keretapi bawah tanah dan keretapi biasa.  Harga bukan ukuran bagi mereka kerana mereka boleh memilih berdasarkan kemapuan harga dan perkhidmatan yang ditawarkan. Tidak ada kesesakan jalan raya didalam bandaraya seperti  Osaka, Kobe, Nara dan Kyoto walaupun diwaktu puncak.  Kenderaan bebas bergerak dalan jajaran yang kecil dan selesa serta amat selesa khusus bagi pengangkutan awam samaada siang atau malam.  Masing-masing mempunyai peraturan yang tersendiri.  Jepun amat menitik beratkan keselamatan.  Jika ke Jepun buangkan perangai kita di Malaysia dan ikut peraturan Jepun jika ingin keselamatan dijalanraya anda terjamin selamat.


          Osaka Umeda Station

Empat jenis pengangkutan awam terpenting di Jepun.  Shinkansen keretapi laju dan mahal.  JR Railway bagi kos sederhana dan Metro yang paling murah.  Teksi dan bus pada kos yang tepat dan tidak perlu dirisaukan tentang penipuan harga. Perjalanan ke Airport juga boleh dipilih mengikut kemampuan kita bagi perkhidmatan-perkhidmatan tersebut.  Di NegaraKu, ERL RM 35.00 ke Airport dan sebaliknya.  Orang kaya, miskin sama sahaja tetapi orang miskin yang menderita  membuat bayaran.  Orang kaya menggunakan pemandu  tetapi orang miskin tiada pilihan.  Salahkah kita mengikuti contoh Airport Railway Jepun atau Thailand yang memberi keistimewaan kepada raayatnya  membuat pilihan dan membayar mengikut kemampuan.  Buangkan sikap tamak ERL dimana dalam satu perjalanan TT pernah berdua sahaja didalam satu koc ERL dari KL Central ke KLIA.  Tidak dinafikan bahawa keuntungan adalah perlu tetapi dimana hak pengguna berdasarkan omongan kosong raayat didahulukan dan pencapaian diutamakan.

TT agak terkejut beruk dan mungkin pembaca juga apabila membandingkan harga barangan di LCCT dan Kansai International Aiport.  Kansai mengamalkan tiada perbezaan harga barangan dimana-mana dan tidak terkecuali di Airport.  Jika di Osaka harga sepinggan tampura adalah Y400, harganya juga sama di Kansai Aiport.  Sebotol air minirel beharga Y150 di kansai Airport sama harganya sebotol air minirel di Kyoto Y150.  Airport canggih tetapi cukainya rendah tetapi bagi   KLIA 'best airport in the world', cukainya mahal fasilitasnya hampeh.  MAB bersandiwara dan mengoyakkan  poket pengguna untuk kroni. Makanan empat kali ganda lebih mahal  jika dibandingkan dengan di Kuala Lumpur.  TT ingin mengajak Pengerusi MAB menaiki bas dari  KL Central ke KLIA dan makan bersama di restoran-restoran di Airport.  Bercakap biarlah kepada fakta dan pengalaman serta  realiti adalah amat berguna daripada bercakap berdasarkan telinga sedangkan mata tidak pernah melihat realiti.

Bercakap fasal kebersihan, we are worst in the world.  KL ibarat Bandaraya tong sampah  dengan plastik dan sampah sarap bersepah-sepah dimana-mana seluruh Kuala Lumpur.  Menteri  pernah  bercakap fasal kemiskinan dan setinggan sifar tetapi  sifirnya  2 X 5  dan 5 X 2.  Datuk Bandar DBKL mungkin menaiki helikopter ke pejabat, sebab itulah beliau tidak pernah melihat sampah dan mungkin juga tidak dapat mengenali dan membezakan diantara sampah dan sampah di bandaraya Kuala Lumpur.


                              Osaka Town Council                               Street Road Osaka

Negara Ku diperintah dengan menggunakan cogan kata.  Jagalah Kebersihan.  Jangan membuang sampah. Sayangilah Sungai Kita dan puluhan cogankata dipamir terpampang untuk dibaca tetapi tidak dipraktikan.  Tiang-tiang letrik dipenuhi bena-bena,  tembok-tembok terpampang iklan money lender,  tepian jalan dengan iklan tukar tiup, Astro, ubahsuai rumah dan sebagainya.  Tiada satu tindakan diambil untuk menghindarkan kekotoran sebegini berlaku.  Iklan-iklan bodek  pemimpin direntang disana sini tanpa permit.  Gerai-gerai berselirak ditepian jalan malah terdapat diatas laluan pejalan kaki.  Kenderaan diletakan sesuka hati menghalang kenderaan diatas jalan-jalan raya.  Semuanya atas kehendak individu itu sendiri.  Undang-undang dan peraturan tidak tegas dilaksnakan.  Penguatkuasa relex saban hari menanti bulan mengembang.  Ahli-ahli politik menanti untuk  mengambil kesempatan konon mereka jaguh untuk menyelesaikan masalah. Kesudahannya rakyat menjadi mangsa di NegaraKu.

Tobiak Travel at Osaka Castle

Adalah keterlaluan jika TT menyatakan bahawa beliau tidak terjumpa  satu pun sampah atau botol kosong air mineral di Osaka sepanjang 6H/5M berada disana.  Tetapi itu ialah realitinya.  Ingat TT adalah pengembara dan bukan pelancung dan menulis berdasarkan fakta hasil penglihatan sendiri.  Penulisan ini untuk dibaca, dianalisa dan diberi komen yang setimpal.  Kepada sesipa yang tidak dapat menerima hakikat dari tulisan ini, TT dengan dengan hormatnya mengundang mereka-mereka untuk bersama mengembara dan melihat dengan mata kepala sendiri. Hubungi zainaltobiak@yahoo.com.my .

Jangan emosi setelah membaca.  Kita perlu berubah jika mahu maju.  Berubah dalam ertikata keseluruhan.  Berubah ibarat Hijrah Rasullullah SAW.  Semuga Allah memberi kita kebaikan didunia dan kebahgiaan di akhirat.  Wassalam
                                            SEE YOU ALL AFTER NEW ZEALAND TRIP

                                    

No comments:

Post a Comment