Saturday 17 March 2012

INDONESIA JAVA ISLAND OVERLAND

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih,

Assalamualaikum,

Empat nama besar bagi kota-kota besar di Indonesia.  Jakarta terkenal sebagai Kota Metropolitan dan ibu kota pusat pemerintahan Kerajaan Indonesia.

Tanah Abang, Pasar Senen adalah dua tempat syurga  membeli belah.  Anchol, Muzium Bahari, Sunda Kelapa, Taman Mini Indonesia adalah tempat-tempat reakrasi menarik yang perlu dilawati.

Kota Jakarta sememangnya senang untuk mendapatkan tranpotasi murah.  Walau bagaimana pun pembaca harus pandai dan bijak berbicara untuk mendapatkan persetujuan dan potongan 50% harga.

Berbasikal di Kota Lama Jakarta



                                                             Pelabuhan Sunda Kelapa




                                                Muzium Bahari Pelabuhan Sunda Kelapa


Dimaklumkan bahawa ZBA telah puluhan kali melawat Jakarta sejak tahun lapan puluhan.  Hari ini sememangnya mereka telah lama belajar dan membuat perubahan yang ketara.  Bandaraya Jakarta kini amat bersih jika dibandingkan lima tahun lampau begitu juga, Yokjakarta, Solo dan Bandung.  Setengah tempat kebersihan mereka lebih menonjol daripada NegaraKu. Tahniah dan semuga kebersihan begini dipertingkatkan lagi  untuk menarik lebeh ramai pelancung melawat Indonesia.

Perkongsian pengalaman.  Lima tahun lampau dan sebelumnya Kota Jakarta amat macet sekali. Ribuan kenderaaan dijalan raya ditambah dengan Oplet, Beca Roda Tiga, Speda Motor yang menyebabkan jalan raya mereka antara yang tersesak pernah ZBA alami.  Tapi hari ini keadaan tersebut ternyata berubah dan pengangkutan awam menjadi lebih efisyen dan berjalan lancar.  Samaada laluan jalan raya diperbesar, jejambat dibina dan sebagainya.  Paling ketara ZBA lihat sistem Busway mereka yang dikenali sebagai TransJakarta memainkan peranan yang penting dan berkesan kepada penghuni Jakarta. 

Sistem ini seakan-akan PUTRA dan LRT tetapi menggunakan BAS sebagai mekanisma membawa penumpang.  Satu laluan khusus dibina (Khas) untuk busway dan tiada kenderaan lain selain Busway dibenarkan melalui laluan tersebut bersimpang sior seakan jaluran Metro (Subway) dikota-kota besar.  Satu kaedah dan percaturan pemikiran yang baik dan bernas diimplimentasikan.  Tambangnya dari 5am - 7am ialah Rp 2,000 (RM 0.75) dan waktu puncak Rp 3,000 (RM 1.10).  Jauh lebih murah jika dibandingkan dengan tambang bas dan Metro serta LRT diNegaraKu.  
                  Harmoni Busway Stesyen Jakarta

Sekiranya  kita bertukar arah laluan bus kejaluran yang berlainan kita masih boleh menggunakan tiket yang sama tanpa membayar tambang semula dengan syarat bertukar stesyen di inter section yang ditetapkan Anda tidak perlu memikirkan tentang kekerapan, kerana  bus akan berada dilaluan setiap minit.  Satu kaedah pada pandangan ZBA wajar dimplimentasikan di bandaraya NegaraKu.  Oleh yang demikian, saya mengesyorkan SPAD dapat menjengukkan kepala-kepala botak mereka  ke Jakarta dan melihat sendiri bagaimana kota yang mempunyai puluhan juta manusia setidak-tidaknya bebas dari belenggu permasaalahan kesesakan jalanraya setiap hari.  Pergi dan menaiki sendiri dan bukan sekadar berjumpa dan bermesyuarat di hotel dan memboncitkan perut dengan tempe atau sekadar membawa pulang  oleh-oleh dari Jakarta.  Buat sesuatu yang berfaedah dan lebihkan kerja dari birokrasi talk cock.

Satu lagi pengalaman yang boleh ZBA kongsi bersama.  Satu fenomena yang sihat dan menyihatkan.  Telah menjadi satu kemestian penduduk Jakarta akan keluar pada hari libur (Hari cuti am dan cuti umum) untuk bersenam bersama keluarga, kawan dan sahabat handai.  Mereka keluar beramai-ramai khususnya di MONAS pada awal pagi.  Berjoging, berbasikal, berlari, berjalan, bermain, menunggang kuda dan segala macam reakrasi untuk menyihatkan badan.  Tidak kira tua, muda, kanak-kanak, lelaki dan wanita dan juga fahaman keugamaan.  Ribuan manusia berkumpul di lapangan Monument Nasional yang terkenal di Metropolitan Jakarta.

Tip tawar menawar di Indonesia.  Kurangkan harga sehingga 50% daripada permintaan.  Berlagak macam selalu kesana walaupun baru pertama kali.  Berbahasa tempatan atau berbahasa Java sememangnya dihormati.                              
                                             Lapangan Terbang Adisuchipto Yoyakarta


                                        Daily Evening Tea  Kampoeng Djawa Guest House


ZBA dimaklumkan tentang buah dibawah.  Maaf nama terlupa.  Ditanam diperkarangan istana sultan Sultan Hamengkubuwono dan berkhasiat tinggi sebagai ubat gatal.  Dibelah dan dikeluarkan bijinya dan diasah dengan benda keras dan disapu pada bahagian yang gatal-gatal.  Insyaallah kemujarapannya memang dikenalpasti sebagaimana dimaklumkan.


Lambang Agung Kesultanan Hamengkubuwono dengan tertera tulisan Bahasa Jawa Asli.


Beca Roda Tiga yang menjadi kebanggaan masyarakat Yokjakarta.  Jangan dicuba mengendalikan jika setakat mencuba.  Berkerutu lubang dubur dan mungkin tidak dapat membuang air besar sekiranya kita yang menjadi sopir.


Kereta Kuda kebanggaan Yokjakarta,  banyak terdapat di Jalan Malioboro. Tambangnya agak mahal jika dibandingkan dengan kenderaan lain.  Satu jam pajak sekitar Rp 30,000.  Jangan lebih daripada itu. Ingat.



Yokyakarta bandar kesultanan di Indonesia.  Warisan kesultanan Hemengkubuwano masih ada  dan peninggalan sejarah masih tercatat dan dinamakan Sultan Palace.  Dibuka untuk dilawati setiap Isnin-Ahad mulai jam 8am - 2pm dan ditutup pada jam 12 tengahari pada hari Jumaat. ZBA masuk dan dikenakan bayaran Rp 12,000 tetapi hanya indah kyabar dari rupa. Indah senyuman seindah cerita tetapi masa yang dibuang lebih beharga.

 Tandu Diraja di Sultan Palace Kraton

Yokyakarta juga menyimpan sejarah tertua kerajaan Hindu dengan tertegak gagah sehingga kini Prambanan Temple dan Ratu Boko Temple.

Terletak 17 km dari pusat bandar dan bayaran masuk bagi pelancung asing ialah Rp 125,000 (RM 50.00) dan Rp 30,000 (RM 10.00) untuk warga Indonesia.

Anda boleh dengan mudak melawati tempat tersebut menaiki Bas TransYokja dengan bayaran Rp 3,000 dari pusat bandar Yokyakarta.

Dari fakta ZBA yang mana telah melawat Angkor Wat sebelum ini, Prambanan adalah lebih cantik jika dibandingkan dengan mana-mana monument kuil Hindu yang pernah dilawati.   Begitu juga setakat yang diketahui dari seluruh India juga tidak dapat menandingi Prambanan Temple.

Perkongsian pengalaman.  Mengikut lojik akal dengan keadaan zaman seketika itu, bagaimnan dan dimanakah mereka mendapatkan begitu banyak batu-batu pejal dan mengukirnya menjadi satu bahan sejarah peninggalan yang unik.
  

Dalam perjalanan pulang  kami melewati daerah Kubupaten Turi   dalam lingkungan jarak 25 km dari Yokjakarta.  Kawasan tanaman  buak Salak Pondoh (Snake Skin) yang terkenal.  Ratusan hektar tanah ditanami dengan tanaman salak secara rapat-rapat diantara satu pohon dengan pohon yang lain. Cuaca dikawasan ini lembab dan sejuk manakala tanahnya amat subur dari debu semburan gunung Merapi yang meletus setahun lalu.  Salak Pondoh dijual dengan harga Rp 7,000 sekilogram.  manis dan menyelerakan.

Salah satu dari Seven Wonders in the World yang menggambarkan keujudan Ugama Buddha di Indonesia terletak 42 km daripada Jogja.  Dibina diantara tahun 750 - 850 M. 



Mempunyai 7 tingkat dan 1460 carved stone. Untuk kesana pengembara boleh menaiki bas umum daripada Jambor stesen Jogja Rp 20,000 dan mengambil masa hampir satu setengah jam.  Cara paling senang menggunkan perkhidmatan tours selama 8 jam dengan bayaran Rp 85,000 (RM 30.00) pp.  Anda akan bibawa melawat Chandi Borobudur dan Prambanan Temple dalam satu laluan.

Bayaran masuk untuk pelancung asing ke Chandi Borobudur ialah Rp 130,000 (RM 50.00) dan lokal Rp 30,000 (RM 10.00).  Atas kebijaksanaan sendiri ZBA hanya menggunakan kaunter lokal dan bayaran cuma Rp 30,000.  Itu pun jika anda bisa omong Jowo atau berbahasa Indonesia Pak.

Gambar-gambar dibawah adalah rakaman dari Canon 450D









 

Selain daripada itu, pelancung juga boleh melawati tempat-tempat tumpuan pelancung seperti Pura Pakualaman, Water Castle, Gembira Loka Zoo, Vredeburg Fort, Puravisata, Parangtiris Beach, Affendi Muzium, Ullen Sentulu Muzium dan lain-lain.  Penerangan lanjut di http://www.visitingjogja.com.  

Jika saudara masih dalam ingatan pada Feb 2010 mengingatkan kita kepada tragedi letupan Gunung Merapi yang mengorbankan hampir 250 nyawa.

 
Gunung ini mempunyai ketinggian  2,968M dari paras laut dan merupakan salah satu daripada gunung berapi paling aktif didunia.  Para adventurous boleh mendakinya khusus pada awal pagi ketika cuaca panas dengan melalui dua laluan.  Pertama melalui Kinahrejo lebih kurang 2 km daripada  Kaliurang  dan 9 km dari paras puncak Gunung Merapi.  Masa untuk sampai dipuncak dalam lingkungan 10 jam berjalan kaki.


Jalan Tuanku Abdul Rahman bagi Yokjakarta ialah Jalan Malioboro.  Malioboro is the main center of shopping place in Jogja. It lies along the city main street from Tugu Railway Station till Kraton.  At night, the stalls along the street selling souvenirs and small items, roll up and the evening "lesehan" begins.  This is the Jogja tradition where people sit out at night by gas light on straw mat to chat, drink tea, eat snnacks and enjoy the cool evening air from Mount Merapi.

    Stasiun Tugu Jokjakarta KA

Dilaluan Malioboro juga anda tidak akan terlepas dari melewati Beringharjo Traditional Market.  Pasar tradisi berabab lamanya yang sering dikunjungi ribuan pelancung dan penduduk tempatan.  Pasarnya  ala-Chutachak market di Thailand atau Dong Zuan market di Hanoi.  Alamatnya anda harus setidaknya dua jam mundar mudik dengan berbelanja.  Perniagaan batik adalah hasil tradisional yang popular di Jokga.

Bagi kaum wanita ingatlah sungguhpun berbelanja besar jangan lupa yang menanti.  Maaf cakapkan.

Memandangkan cuaca mendung sepanjang hari dan hujan semasa kami sampai di Prambanan, sedih kerana tidak dapat melihat Prambanan Temple dari dekat serta mengambil gambar.  Apa pun kami jimat RM 50.00 untuk wang entrance fees.

ZBA mengambil kesempatan ini melawat Solo (Surakarta) bagi kali kedua dengan menaiki keretapi daripada Lapangan terbang Adisuchipto tanpa pulang semula ke Yokja.  Perjalanan satu jam dengan kos RM 3.00 sejauh 68 km.  Kami melawat Pasar Kelewer dan Masjid Agung Solo dan kawasan sekitarnya sebelum kembali semula ke Yokja pada malam hari.  Solo juga bandar kesultanan, tiada banyak perbezaan jika dibandingkan dengan Yokja atau Bandung.

Komuter Train Indonesia kini lebih canggih daripada NegaraKu samaada di Jakarta atau Yokjakarta serta Solo.  Mereka menggunakan koc-koc yang baru dan terkini dengan penghawa dingin serta harga yang murah. Satu usaha yang harus dipuji dan harus dikongsi bersama demi untuk menikmati kehidupan yang serba canggih.


Pemandangan dihadapan Masjid Agung Solo yang dib ina pada 1879M



Keretapi antara bandar di Stasiun Solo


ZBA kembali ke Yokjakarta dan dalam perjalanan keretapi sempat juga melihat Gunung Merapi yang kebetulan dijaluran keretapi Solo - Yokjakarta.  Tertegak teguh dengan kemuncaknya dilipiti kabus petang.  Dibawahnya sayup mata memandang sawah padi yang menghijau. Ada rahmat dan negativenya tentang keujudan Gunung Merapi bagi penduduk sekitar.  Rahmat dan nekmatnya ialah lahar dan debunya yang menjadi baja untuk kesuburan tanaman disamping batu batan dan pasir untuk kegunaan perusahaan.  Malapetakanya ialah kehilangan nyawa semasa keaktifan dan letupannya yang membawa padah.  Apa pun Allah Maha mengetahui diatas kejadiannya.  Subhanallah.

Gambar-gambar dari Lansa Olympus Highd Speed




4H/3M di Yokjakarta.  ZBA kini menjelajah Bandung bagi sekian kalinya.  Kami menaiki keretapi Ladoya pagi dari Yokja jam 0.945 am dan sampai di Bandung tepat jam 17.05 pm.  Perjalanan 7 jam  lebih amat menghiburkan dengan pemandangan yang indah khususnya semasa keretapi 1 jam hampir melewati Bandung.

Tambang bagi Koc Eksekutif berhawa dingin  Rp 195,000 dan Business tanpa berhawa dingin Rp 130,000.

Kedatangan kami disambut mesra oleh Bapak Anton yang pernah kami kenali semasa kami bersama-sama melawat Angkor Wat di Cambodia pada bulan September 2011 yang lalu.  Pemuda  kacukan  ibunya berbangsa Belanda dan bapanya berbangsa Indonesia.  Seorang yang peramah dan amat disenangi.  Fasih berbahasa Indonesia dan Inggeris.  Juga seorang Pengembara Alam maya yang aktif.

Bapak Anton ialah seorang penguasa perusahaan Guest House dan rangkaian makanan Indonesia di gedung-gedung perniagaan ternama di Jakarta dan Bandung.

Tidak cuba maka tidak tahu rasa dan keenakannya.  Oleh yang demikian kenapa tidak dicuba masakan Indonesia di Oh Lala Cafe resepi bapak Anton dan cewek-ceweknya.  Kyabarkan kepada super (Pemandu Teksi) Paris Van Java.  Tambangnya sekitar Rp 20,000 daripada Stasiun Keretapi Bandung.  Oh Lala Cafe kami datang, keenakan kami bawa pulang. Silakan Bapak dan Ibu-ibu, ayohh rasakan masakan  Indonesia khususnya Bandung di Oh Lala cafe.

Kepada sesiapa yang mementing keselesaan dan privesi dan ingin menginap di banglo mewah beliau di No. 188  Jalan Setiabudi dengan kadar bawah Rp 500,000 semalaman, sila hubungi beliau di email :  anton_in3@yahoo.co.id .


 ZBA mengkhususkan kunjungan ke Bandung kali ini dengan pemandangan indah Gunung Berapi aktif Tangkuban Perahu.  Terletak 28 km daripada Bandung dan masa perjalanan terus kurang lebih 45 minit. Kadar bayaran pintu masuk RM 5.00 pp. Maaf kepada kaum  wanita  khususnya  yang      ingin  bersyurga membeli belah di  Kota Bandung yang dikenali juga sebagai "Paris Van Java".  Blog membeli belah telah tersedia sebelum ini.  Layari "tobiak travel".


Pemandangan indah Tangkuban Perahu dari Lensa Canon High Speed 450D










Gunung Berapi Tangkuban Perahu adalah sebuah gunung berapi yang masih aktif dengan ketinggian hampir 3,000 m daripada paras laut.  Difahamkan kawahnya tidak mengadap ke Kota Bandung tidak sepertimana Gunung Merapi yang kawah besarnya mengadap kearah Yokjakarta.  Kali terahir meletus dan mengalirkan laharnya ialah pada tahun 1964 dan dalam keaadaan sekarang adalah tidak mustahil kejadian letusan akan berulang.  Oleh yang demikian pihak yang berkuasa Kerajaan Indonesia tidak membenarkan pelancung atau pengembara berkemping di puncak Gunung Tangkuban Perahu.  Cuaca dipuncak amat nyaman dan dingin walaupun matahari tertegak dikepala.  Tidak hairanlah jika anda berada di Kota Bandung sekali pun cuacanya segar dan sejuk khususnya pada malam hari.


Wajah-wajah cerita Trio pengembara Malaysia dan Indonesia di Tangkuban Perahu Bandung.
 

Pengembaraan penuh kenangan.  Semasa di Bandung perbelanjaan kami ditanggung beres oleh Bapak Anton. Bila ditanya berapa harus kami biayai, "Gampang", jawab beliau.  Tidak ada ungkapan selain terima kasih yang tidak terhingga kepada Bapak Anton dan krew restoran Oh Lala Cafe yang melayani kami berdua sepanjang 2H/1M di Kota Bandung. Sesungguhnya kami amat terhutang budi kepada beliau yang bersusah payah melayani kerenah birokrasi pengembara jalanan seperti kami.


Dari Kota Bandung ZBA menaiki Bus Mini mewah dengan harga Rp 70,000 menyusuri Lebuhraya bertol ke Metropolitan Jakarta.  Kami berada disini selama 3H/2M sebelum kembali ke destinasi.  SALAM

JOINT ME FOR ONE MONTH EUROPE 14 COUNTRY NEXT MONTH





No comments:

Post a Comment